مدیر خلاق، بستر ساز موفقیت است
فعالیت مدیران در بیشتر واحدهای صنعتی، تولیدی و. برای تولید یک محصول یا ارائه خدمت نهایی در جهت افزایش بهرهوری و سودآوری شرکت است. نقش مدیران تولید در یک شرکت به قدری اثرگذار است که نام یک محصول را با برچسب کیفیت به دورترین نقاط جهان مخابره میکنند و ارزش سهام شرکت را در صدر شرکتهای بورسی قرار میدهند. کارشناسان معتقدند این مدیران با کنترل فاکتورهای اثرگذاری همچون ارتقای کارایی نیروی انسانی با آموزش ضمن خدمت، استفاده از فناوری روز برای تولید بیشتر، بهکارگیری روشهای نوآورانه برای افزایش تنوع محصول و. هزینه سربار تولید را کاهش میدهند، همچنین با استقرار واحدهای تولیدی در نزدیک بازارهای هدف هزینه ناشی از حملونقل و انبار محصول را میکاهند تا از این طریق محصول تولید شده با قیمت مناسبتری به بازار عرضه شود. استفاده مدیران تولید از نظام دستمزد و بالابردن انگیزش کارکنان در ارائه به موقع پاداش و تشویق، راهکار دیگری برای بهبود بهرهوری است.
اگر به سیر پیشرفت واحدهای تولیدی نگاه کنیم همواره یک مدیر خلاق و بلندپرواز بستر موفقیت این شرکتها را فراهم کرده است تا جایی که در برخی از این شرکتها مجسمهای از آن مدیر بهعنوان سمبل موفقیت ساخته شده است.
الگوی مدیران موفق تولید کودتایی است(حسین راغفر)
یک استاد اقتصاد در رابطه با نقش مدیران در بهرهوری تولید گفت: مدیران خلاق بهعنوان کارآفرین نقش تعیین کنندهای در ایجاد ارزش افزوده محصول تولیدی دارند. افزایش درآمد شرکت ناشی از عملکرد مدیران از اواسط قرن بیستم شناخته شده و از آن زمان تاکنون در کشورهای مختلف توسط مدیران به کار رفته است.
یکی از این راهکارها، ایجاد انگیزه در نیروی انسانی برای جلب مشارکت با استفاده از نظام دستمزد و بهکارگیری الگوهای درست پاداش و تنبیه برای ارتقای بهرهوری است.
مدیران ایرانی از این روش به درستی استفاده نمیکنند، زیرا سیستم پاداش بهویژه در بنگاههای شبه دولتی، سهامداری و. براساس منافع خاص بوده و با تحمیل قیمت به مصرفکننده جبران میشود.
از اینرو، مدیران تولیدی که بر مبنای رابطه در این سمت فعالیت میکنند نمیتوانند بهرهوری را برای شرکت به ارمغان بیاورند و تا حدودی به دلیل آشنا نبودن به سیستمهای انگیزشی نیروی انسانی نمیتوانند موفقیتی حاصل کنند.
حسین راغفر با نگاهی به روشهای مرسوم برای افزایش موفقیت در تولید افزود: یکی از الگوهایی که در تحول تولید اثرگذار است استفاده مدیران از روش فوربی، پسافوربی یا مدیریت کودتایی است که با نوآوری در سازمان و تولید به وجود میآید، بهگونهای که مدیران با تعریف مسیرهای جدید، فرآیند تولید را از نظر زمان، هزینه و حتی تعداد نیروی انسانی کاهش میدهند تا از این طریق افزایش تولید محصولات را در کنار کاهش هزینههای سربار به شرکت هدیه دهند. به عبارت دیگر مدیران تولید با افزایش توانمندی نیروی انسانی در رابطه با چگونگی استفاده از تجهیزات و. مسیر تولید محصول را با هزینه کمتر محقق میکنند.
او با اشاره به اینکه مدیران موفق با الگوی آموزش ضمن خدمت در راستای تولید بهتر گام بر میدارند، ادامه داد: خیلی از کارکنان اگر با فرآیند تولید در تمام بخشها آشنا شوند علاوه بر افزایش مهارتها راحتتر نواقص سیستم تولید غیربهرهور را شناسایی میکنند که به طور قطع در ارزیابیهای مدیران میتواند اطلاعات بهتری در اختیار آنها قرار دهد. به همین دلیل آموزش ضمن خدمت همواره راهکاری است که مدیران موفق در زمان ارتقای فناوری محصول خود از آن استفاده میکنند.
درباره این سایت